29 January 2011

Tips lebatkan rambut


Salam reader

Rambut adalah mahkota setiap perempuan. Sanggup cantikkan rambut dengan apa cara sekali pun, sampai rela berhabis duit keluar masuk salon. hadooiii..aku ta nak macam tu. kalau boleh biarlah dengan cara yang alami..*aceceh.. now,aku semakin runsing bila rambut banyak gugur. dan kesannya rambut semakin nipis. tapi tak lah sampai nampak kulit kepala..wee. Teringat masa sekolah-sekolah dulu rambut lebat, sampai kena puji sana sini..cewaaah..habis sekolah je, aku dah terpengaruh dengan tawaran rebonding murahan yang bersepah-sepah. Kawan buat, aku pun nak jugak. ta buleh bla..na jugak tu. tengok lurus jew macam penyapu lidi *keras. sekali pandang macam minah korea konon...kih3 *lempang laju-laju. pastu time mandi, diri sendiri rasa nak muntah dengan bau rambut *telur busuk.

ok,ignore...hohoho..now, aku nak lebatkan rambut *macam penyapu.. siyes sedih rambut dah ta lebat macam dulu. aku nak ikot petua ni.. cara tradisional is better kot.. ada siapa pernah cuba.. ? sila angkat tangan yaww..wee. ok,cekidaud...

.............................................................................................

Untuk melebatkan rambut, bahannya ialah pati santan dari sebiji kelapa. Pati santan kelapa adalah bahan penting dalam usaha untuk melebatkan rambut secara tradisional.

Untuk mendapatkan pati santan, ambil kelapa parut dari sebiji kelapa tua. Masukkan sedikit air suam pada kelapa parut tadi dan ramas-ramaskan. Perah pati santan dari kelapa parut tersebut dan buang hampasnya.

Basahkan rambut dahulu dan lumurkan pati santan ke kesluruhan kepala sehingga ke akar rambut. Bungkus kelapa kepala dengan tuala bersih dan kering selama setengah jam. Kemudian bilas keseluruhan kepala dengan air suam. Amalkan petua ini 2-3 kali seminggu.

Untuk kekalkan rambut lebat dan elak dari gugur, amalkan tips ini:

- Pilih syampu rambut yang sesuai dengan jenis rambut anda.
- Gunakan sikat rambut bergigi jarang.

- Pastikan rambut betul2 kering sebelum guna sebarang produk tambahan. Cth : krim rambut atau gel. Sama juga untuk yang bertudung, pastikan rambut betul2 kering sebelum pakai tudung.





Mekaceh bagi lolly,lain kali baca lagi ;) ♥

5 love's lolly:

kindergartenlibrary said...

baru tahu .,
nice info
=)

Lieyana said...

kalau ada cara lain, blh share..hohoho

Vee El-Dina said...

nak tau x.. vee nie agak kurang rajin nak wat mcm tu hehehe vee mkn pil minyak kelapa dara jer.. insha Allah ok..

anyway best blog awak :) jom sggh blog vee & tggalkan jejak/ folo vee..nanti vee folo balik ^_^

BeautySecrets said...

sapu je minyak buah keras. gerenti berkesan melebatkan rambut. sekarang dah ada jual minyak yang dalam botol. senang tak payah susah nak tumbuk lagi.

http://beautychantik.blogspot.com/2012/02/minyak-buah-keras-melebat-menghitamkan.html

nurul said...

thanks sharing :D

Tinggalkan kupu-kupu please1 .